Crayenester Basisschool Heemstede - Crayenestersingel 37 (023 - 547 4147) - dependance: Overboslaan 32 (023 - 529 7639)

Verwijsindex

“ik koppel mijn naam aan jouw naam, zodat anderen weten dat ik jou ken”

De gemeenten in Zuid-Kennemerland willen dat alle professionals rondom leerlingen en dus ook de teamleden van de Crayenesterbasisschool, zich aansluiten bij de Verwijsindex. De leerkrachten op de scholen van ons samenwerkingsverband zijn de professionals die dagelijks hun best om hun leerlingen zo goed mogelijk te helpen bij hun ontwikkeling en het opgroeien in de maatschappij. De school wil in bijzondere gevallen ook andere professionals in Kennemerland op de hoogte stellen van de extra aandacht die de school geeft. De school kan het handelen ook verbeteren en afstemmen als zij op de hoogte zijn van de aanpak van andere professionals.  

De Verwijsindex is een digitaal samenwerkingsinstrument om een ‘match’ te maken tussen professionals zoals leerkrachten, hulpverleners en begeleiders in heel Nederland. De samenwerking tussen professionals van instellingen kan sneller op gang komen doordat bekend is wie contact hebben met een bepaald kind of jongere. De Verwijsindex is opgenomen in de wijziging van de Wet op de Jeugdzorg en daarmee verplicht voor alle professionals in de jeugdketen.

Samenwerking met Jeuggezondheidszorg GGD Kennemerland

Wij werken samen met Jeugdgezondheidszorg (JGZ) GGD Kennemerland.

Aan onze school is een team van een JGZ arts, JGZ verpleegkundige en een JGZ assistente verbonden. De taak van de jeugdgezondheidszorg is het begeleiden van de groei en de ontwikkeling van uw kind.

U kunt als ouder aan de JGZ vragen stellen over onder andere gezondheid, groei, opvoeding gedrag, eten, slapen, bedplassen. Deze vragen kunt telefonisch en tijdens preventieve gezondheidsonderzoeken stellen ( telefoonnummer 0900- 0400682 7,5 cent per gesprek).

Jeugdgezondheidszorg GGD Kennemerland maakt deel uit van het centrum voor jeugd en gezin.

Gezondheidsonderzoek voor 5 jarigen en kinderen in groep 7                                Kinderen worden op vaste momenten, zoals is vastgelegd in het landelijke basistakenpakket van de JGZ gevolgd. Binnen de basisschoolperiode is er een preventief gezondheids- onderzoek voor de 5 jarigen ( in het jaar dat een kind 5 jaar wordt) en groep 7 leerlingen.

Beide onderzoeken bestaan uit de volgende onderdelen: 

  • De JGZ assistente onderzoekt op school de ogen, het gehoor (voor groep 7 op indicatie), de lengte en het gewicht.
    • Als ouder/verzorger vult u een vragenlijst in over uw kind en u geeft toestemming voor onderdelen van het onderzoek.
    • De leerkracht vult een vragenlijst in over het kind, over motoriek, spraaktaalontwikkeling en het gedrag op school. De leerkracht zal alleen gegevens invullen die bij u als ouders bekend zijn.
    • De JGZ arts of –verpleegkundige koppelt informatie terug met uw toestemming over het gehoor en het zien.
    • Eventueel worden kinderen met hun ouders door de JGZ arts of JGZ verpleegkundige uitgenodigd voor een uitgebreider onderzoek op een GGD locatie.
    • Als ouder kunt u altijd een afspraak maken voor een gesprek met de JGZ arts of JGZ verpleegkundige. 

     Zorg advies team

    Op school is overleg met de intern begeleider van onze school en onder andere de JGZ verpleegkundige van GGD Kennemerland. Alle leerlingen waar zorgen over zijn, kunnen tijdens dit overleg worden besproken. Dit overleg draagt bij aan tijdige signalering en beoordeling van problematiek en verwijzing naar passende hulpverlening. Indien er vervolgstappen nodig zijn, wordt u als ouder daarvan vanzelfsprekend op de hoogte gebracht. Ook leerlingen die net een schoolwisseling achter de rug hebben, worden in het zorgoverleg besproken. Wanneer u als ouder hiertegen bezwaar heeft, kunt u dit aangeven bij de directeur.

IB - interne begeleider(s)

De Crayenesterbasisschool heeft een IB-er, namelijk Karen Lubbers voor groep 1 tot en met 8.

De intern begeleider heeft een eigen positie en taak op het terrein van de zorgverbreding. Interne begeleiders vervullen een sleutelpositie in de school. Ze hebben te maken met verschillende vragen van leerkrachten, kinderen en ouders.

Ze overleggen met de directie en denken mee over toekomstig beleid. Ze voeren gesprekken met ouders en externe hulpverleners en zijn actief betrokken bij het WSNS-ZK (Weer Samen Naar School), het samenwerkingsverband van Zuid-Kennemerland. (voor meer informatie zie www.wsns-zk.nl)

Zorgverbreding is één van de belangrijkste uitdagingen voor een school. De intern begeleider speelt daarin een grote rol. Zij ondersteunt de leerkrachten bij (het verbeteren van) signaleren, analyseren en hulp bieden bij onderwijsleerproblemen.

Interne begeleiding omvat vooral twee zaken: de organisatie van de zorgverbreding op schoolniveau en de steun aan collega-leerkrachten bij hun hulp aan kinderen met problemen. De intern begeleider mobiliseert de middelen en mogelijkheden van de school, ordent die en zet die in voor hulp aan de leerkracht bij haar onderwijs in de groep.

Het zal in de praktijk meestal zo zijn, dat de groepsleerkracht een probleem ervaart en daarbij hulp zoekt. De intern begeleider is dan de aangewezen persoon om samen met de leerkracht het gemelde probleem nader te onderzoeken en om na te gaan hoe hulp geboden kan worden. Vervolgens zal zij ook, als dat nodig is, deze hulp in gang zetten. Dit kan hulp binnen de klas of de school zijn, maar ook externe hulp, zoals psychologisch onderzoek, kindertherapie en opvoedingsondersteuning.

Daarom heeft de IB-er ook nauwe contacten met o.a. schoolmaatschappelijk werk, schoolarts, CJG (Centrum voor Jeugd en gezin), schoolbegeleidingsdienst OA (onderwijsAdvies) en kindertherapeuten in de omgeving.

Wanneer ouders vragen hebben over de voortgang van de leerontwikkeling van hun zoon/dochter zullen zij dit als eerste met de leerkracht bespreken. Via de leerkracht kan dan evt. de intern begeleider om advies gevraagd worden.

De intern begeleider is geen remedial teacher die leerlingen individueel of in kleine groepjes begeleidt.

Remedial teaching/bijles onder schooltijd

In het schooljaar 2011-2012 bent u middels een brief op de hoogte gesteld van het feit dat remedial teaching (RT) of bijles tijdens de schooluren niet meer is toegestaan.

Het blijkt dat te veel kinderen cruciale instructie en verwerkingstijd in de groep missen.

Al onze leerlingen krijgen de instructie die het best aansluit bij het niveau, tempo en werkhouding.

Voor de volgende (groepen) leerlingen geldt een uitzondering:

  • Leerlingen die ernstige dyslexie hebben en een door de verzekering vergoede behandeling krijgen
  • Leerlingen die een trianing volgen bij E-motion. (www.emtt.nl)
  • Leerlingen die de Vriendentraining of een andere training volgen die wordt verzorgd door OOK-Pedagogisch.(www.ookpedagogisch.nl) Deze trainingen worden gesubsidieerd door de gemeente.

Informatie over afname van Cito in groep 3

Wij bemerken dat ouders in groep 3 regelmatig vragen hebben over de afname van de Cito toetsen.
Hieronder geven wij 
antwoorden op de meest gestelde vragen.
 

1. Waarom worden de resultaten direct mee naar huis gegeven en niet op het moment van de 10 minutengesprekken?

In voorafgaande jaren zijn wij regelmatig verzocht door ouders de CITO resultaten z.s.m. na afname mee naar huis te geven. Dit, omdat de 10 minutengesprekken vaak nog anderhalve maand op zich laten wachten.
Sinds schooljaar 2009-2010 geven wij daarom de resultaten mee in een gesloten enveloppe.
We zullen in het team bespreken of en hoe we dit volgend jaar anders kunnen doen. Ook de leerkrachten hebben hier vragen over: zij hebben nu vaak één keer een gesprek met ouders over de CITO resultaten en een maand later een 10 minutengesprek. We gaan kijken hoe dit effectiever kan. U hoort hierover meer.
 

2a. Wat is de waarde van de CITO toets, in groep 3 en later?

Ons Leerling Onderwijs Volgsysteem (LOVS) bestaat uit methodetoetsen en CITO toetsen, waaronder op dit moment CITO LOVS toetsen, de CITO entree in groep 7 en de CITO eind toets in groep 8. U heeft via de media kunnen horen dat er veranderingen op stapel staan en dat er een verplichte (eind) toets gaat komen van CITO.
De methodetoetsen toetsen de leerstof die is aangeboden in de lessen en a.d.h.v. de resultaten kan de leerkracht beoordelen of de leerling de behandelde stof in voldoende mate beheerst of dat er nog extra oefening nodig is.

De CITO toetsen zijn methode-onafhankelijke toetsen. Deze toetsen de ontwikkeling en het niveau van leerlingen t.o.v. de gemiddelde Nederlands leerling.
Hoe ver is de leerling al, heeft  hij/zij veel of juist weinig instructie nodig om zich optimaal te ontwikkelen.
Daarom is het zo dat CITO ook zaken vraagt die nog niet in de lessen zijn behandeld.
Zo filtert het systeem de leerlingen eruit die weinig tot geen instructie nodig hebben, maar juist meer verdieping en verrijking.
 

2b. Welke waarde hechten wij daar aan?

CITO in groep 3 is naast de methodetoetsen en zaken als werkhouding, aandacht/concentratie en zelfstandigheid uitgangspunt voor de verdeling in instructiegroepen.
 

2c. Wat is de waarde in de toekomst?

Pas in groep 7 en 8 wordt er gekeken welk type voortgezet onderwijs het beste past bij de leerling. Daar zijn CITO LOVS, CITO entree en CITO eind náást oa. werkhouding, aandacht/concentratie en zelfstandigheid de parameters.
 

3. De DMT, Drie Minuten Test

De DMT 2009 is de nieuwe DMT, die wij dit jaar voor het eerst door de hele school afnemen. De nieuwe DMT hanteert strengere scores dan de oude DMT.
Daarnaast speelt wederom een rol dat er woorden of letters worden getoetst die nog niet in de klas aan de orde zijn geweest. Het geeft de leerkracht goed zicht op leerlingen die wellicht meer aankunnen en leerlingen die nog extra oefening nodig hebben.
 

4. Toetsscore, vaardigheidsscore en “kleine lettertjes”…

De toetsscore geeft aan hoeveel opgaven ( in het geval van de DMT dus woorden) er goed gemaakt zijn. CITO kent aan die toetsscore een vaardigheidsscore toe, waaraan zij dan in het digitale LOVS een groeicurve kunnen afmeten.
De “kleine lettertjes” g,a en r die alleen bij de DMT genoemd worden zijn een signaal voor de leerkracht.
De eerste kleine letter staat voor leeskaart 1, de tweede voor leeskaart 2 en de derde voor leeskaart 3.
G betekent geen bijzonderheden, a betekent werken aan snelheid en r betekent werken aan nauwkeurig lezen.