Crayenester Basisschool Heemstede - Crayenestersingel 37 (023 - 547 4147) - dependance: Overboslaan 32 (023 - 529 7639)

Groep 1-2c

Thema: gezondheid

Bouwen

Thema: Het weer

In de kleuterbouw zijn we in het nieuwe jaar gestart met het thema Weer.

Elke dag hebben we het weer gevolgd. Daarbij werd gelet op de temperatuur, zon/bewolking,de neerslag en de windkracht.

Alle kinderen hebben zichzelf in de regen getekend. De jongste kleuters hebben daar pandakrijt voor gebruikt en de oudste kleuters hebben zichzelf met kleurpotloden getekend. Daarna zijn er regendruppels aangebracht. Tot slot mochten ze er ecoline over doen en….de kinderen waren verrast bij het zien van de regen ‘waar ze opeens in stonden’.

De kinderen hebben gezien hoe een regenboog ontstaat. De jongste kleuters hebben een regenboog geverfd en de oudste kleuters hebben een regenboogketting geregen.

Allemaal goede oefeningen voor de fijne motoriek.

Tijdens het thema hebben de kinderen twee nieuwe letters geleerd: de w van weer en de r van regenboog. We leren de letters aan op de wijs van ‘Zeg ken jij de mosselman’: ‘Zeg ken jij de letter w, de letter w, de letter w. Zeg ken jij de letter w van weerman, wind en wolken’.

We hebben het weer ook gekoppeld aan de seizoenen. Hoe is het weer in de winter, de lente, de zomer en de herfst. De oudste kleuters hebben een seizoenencirkel gemaakt. Daar werd tot slot een pijl op bevestigd zodat ze aan kunnen geven welk seizoen het is. Het zijn ware kunstwerkjes geworden.

De jongste kleuters hebben hun sneeuwman van een wc rolletje gemaakt. Ze kijken uit naar het moment dat ze hun sneeuwpop mee naar huis kunnen nemen.

In de kring hebben we allerlei activiteiten gedaan rond het thema weer, zoals bijvoorbeeld: het  tellen van regendruppels, de begrippen meer, minder en evenveel, woorden in woordstukjes klappen, het nazeggen van eenvoudige zinnen ( auditief geheugen).We hebben boeken rond het thema voorgelezen.

En…..na het afronden van dit thema gaan we aan een nieuw thema beginnen: gezondheid.

Thema Griezelen

We hebben ruim vier weken aan het thema griezelen gewerkt. 

Hierbij sluiten we aan bij het thema van de kinderboekenweek.  

Het thema is schoolbreed aangeboden d.w.z. voor de groepen 1 t/m 8. 

 

In de kleuterbouw is er aandacht besteed aan: 

  • Wat is griezelen 

  • Waar word je bang van en wanneer ben je bang 

  • Welke griezelfiguren ken je?  

Denk aan monsters, heksen, spoken etc. 

 

Tijdens het thema hebben we verschillende griezel-prentenboeken aangeboden. Na het lezen zijn er ook vragen gesteld om te zien of de kleuters weten/onthouden hebben waar het over ging (begrijpend luisteren) en antwoord kunnen geven op gestelde vragen.  

Ook is er gebruik gemaakt van het digibord, waarbij we via koekeloere ook het thema griezelen hebben gekeken en besproken.  

Daarnaast zijn er diverse griezelige liedjes aangeleerd en is de huishoek omgetoverd in een heksenhoek met een heksenkookboek, waarbij kinderen met behulp van allerlei griezelige materialen, tellend, heksensoep konden maken. 

 

Tijdens de verwerking van de opdrachten is er het volgende aangeboden: 

  • Spinnen van textiel 

  • Bouwen van een eigen spinnenweb 

  • Kralenplank, tellen en het leggen van heksenfiguren/spinnen 

  • Krokodillen en draken van eierdozen (verven, knippen en plakken voor de fijne motoriek) 

  • Slangen stempelen en slangen met papieren ringen, waarbij er een reeks geplakt moest worden 

  • Toverketels vouwen en plakken 

  • Werkbladen gericht op taal en rekenen rondom dit thema 

 

Er is de letter t aangeboden. De kleuters moesten worden zoeken, tekenen met dezelfde beginletter t. Denk aan toverdrank, tien, tellen, toestel, tandenborstel, televisie, etc. 

 

Ook is er een ochtend georganiseerd met groepsdoorbroken activiteiten met de groepen 1 t/m 3 waarbij er vijf griezelactiviteiten centraal stonden nl.:  

  • Maken van een spinnenweb 

  • Griezelbingo 

  • Aanleren heksenlied en het uitbeelden van het lied 

  • Donkere holen gymnastiek (zoek je maatje) 

  • Griezelmemory 

  • Griezeldans 

We kijken met de kinderen terug op een geslaagd thema, waarbij er veel doelen voor deze leeftijdscategorie zijn bereikt. 

Thema Dieren

We zijn dit schooljaar gestart met het thema ‘dieren’. De kinderen hebben veel geleerd over uilen, spinnen en andere wilde dieren.

Er zijn mooie knutsels gemaakt, zoals een spannende uil van stukjes gescheurd (kranten)papier en een fantasievogel van kleine strookjes papier. Er is aandachtig gescheurd, geknipt en geplakt. Van textiel zijn er spinnen gemaakt, waarmee de klas al lekker ‘griezelig’ versierd is voor ons volgende thema.
 

De begrippen groot en klein zijn aan bod gekomen, naar aanleiding van een grote olifant en een kleine muis. De kinderen van groep 2 maakten een olifant van zestien vierkantjes. Groep 1 heeft een muis gevouwen. 
In de bouwhoek zijn dierentuinen en spinnenwebben gebouwd.

De letters ‘m’ van muis en ‘s’ van spin zijn aan bod gekomen. Er is gewerkt met diverse ontwikkelingsmaterialen voor rekenen en taal. 
Aan de hand van verschillende energizers hebben de kinderen met elkaar kennisgemaakt. Dit heeft een positieve uitwerking op de groepsvorming. Wat hebben we een plezier gehad met de kleuterbingo!
 

We hebben zin in ons volgende thema; ‘griezelen’.