Groep 4

Rekenen, taal, spelling en schrijven 
De basisvakken in groep 4 zijn lezen,spelling, rekenen en taal. De kinderen lezen iedere dag 2 keer een kwartier.Met rekenen gaan we aan de slag met sommen tot 100. Daarnaast wordt er veel geoefend met de tafelsommen. Daarbij ligt de nadruk op de tafel van 1,2,3,4,5 en 10.
Met spelling wordt er geoefend met niet- klankzuivere woorden. Bij taal gaat het om het vergroten van de woordenschat en oefenen met verschillende soorten teksten. Halverwege het schooljaar gaan we aan de slag met begrijpend lezen middels nieuwsbegrip.
In groep 4 schrijven we nog met potlood. De nadruk ligt dit jaar op het aanleren van de hoofdletters. We schrijven in verbonden schrift. 
In groep 4 passen we bewegend leren veel toe. Denk hierbij aan tafeljoggen, klokkijk springen, levend memory met woordenschat etc. 

Sociaal - emotioneel 
Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling hebben we de methode Hiro. Een fijne methode waarbij we regelmatig ook oefeningen doen in de gymzaal. 

Blink
Blink is onze methode voor wereldoriëntatie. We hebben 6 thema's die we verspreiden over het schooljaar. Binnen deze thema's zijn de kinderen bezig met aardrijkskunde, natuur/techniek en geschiedenis. In deze methode zit ook burgerschap verwerkt. 

Engels, Delta de Draak, Muziek en Crea 
Ook in groep 4 besteden we wekelijks tijd aan het vak Engels. De kinderen leren op spelenderwijs Engels praten. Binnen een thema leren kinderen nieuwe woorden in het Engels. 
Delta de Draak is een methode voor digitale geletterdheid. In combinatie met het programma Scratch leren de kinderen programmeren. 
Om de week krijgen de kinderen muziekles van een vakdocent. 
Crea opdrachten koppelen we vaak aan het thema van Blink of aan de actualiteit. 

 


Pet Event - groepen 8

Vandaag hebben de leerlingen van de groepen 8 meegedaan aan het PET event, techniekdagen voor de basisschool.
Elke groep heeft drie workshops gedaan zoals bijvoorbeeld:  
* Hoe wordt een TV-reclame gemaakt; Hoe lang duurt dat eigenlijk om te maken en wat komt er allemaal bij kijken? Ze zijn soms wel 4 maanden bezig met bedenken, filmen monteren en afwerken. En uiteindelijk duurt de reclame maar 20 seconde! 
* Leren programmeren met 'Scratch'. * Houtbewerken, ze mochten helemaal zelf een voederhuisje voor vogels maken.
* Iets maken met een 3D printer.
Het was echt heel erg leerzaam en zeker voor herhaling vatbaar!
Verslaggeving door Huub en Teime - groep 8a " Het PET event is mede mogelijk met het Nova en Haarlem college.  Toen we aankwamen moesten we bij ons groepje staan. Je kreeg een begeleider mee. Hij/Zij bracht je naar je onderdeel. De man legde uit wat je moest doen. We moesten koper snijden en schuren, verbanden. Daarna moesten we technisch lego in elkaar zetten en programmeren. Toen liepen we naar buiten en gingen we in een garage. Daar ging een man uitleggen wat een 3D printer is en wat je er mee doet. Toen moesten we een soort kubus in elkaar zetten en kon je een prijs winnen. Uiteindelijk omdat we de laatste groep waren mocht iedereen een 3D kunstwerk meenemen. Toen gingen we terug naar het ophaalpunt en het was super leuk!"

Letterspeurtocht en lettertas! 

De kleuters boffen maar weer. Er is voor de groepen 1 en 2 namelijk een speurtocht uitgezet door de school. 
De kinderen krijgen een kaart mee, waarop ze kunnen zien hoe een vaak de letter terugkomt in de speurtocht.
Op deze  kaart kleuren ze een bolletje in bij de letter. Ze zullen ontdekken dat sommige letters meer/minder voorkomen in de speurtocht.

Enkele slimmeriken ontdekken dat er meerdere letters verstopt zijn op dezelfde plek en dat er dus een woord staat!  Erg leuk om te zien hoe trots ze dan zijn als ze het oplezen. Soms is het wel erg lastig... wijzend naar een letter: "Meester, meester, deze letter kan ik niet vinden!" 😉 

De spelletjes om ze vertrouwd te maken met letters vinden ze echt heel leuk.

Ook gaat er een 'lettertas' rond in de kleutergroepen. Alle kinderen krijgen om de beurt de 'lettertas' mee naar huis om thuis voorwerpen te verzamelen, die met de desbetreffende letter beginnen. Het enthousiasme onder de kinderen is enorm en ze kunnen haast niet wachten tot ze aan de beurt zijn.  In groep 1/2D kwam wel iets heel bijzonders uit de lettertas... naast wolk, watermeloen, water en watten, kwam ook W... Ward uit de tas!! 🤣


De grote rekendag 

Afgelopen woensdag was het zo ver, de grote rekendag!  Het werd echt groots aangepakt. Super leuk. Ik heb zelfs meerdere kinderen horen zeggen; "Dit was de leukste rekenles ever!" En dat op REKEN-dag! Hopelijk waren jullie allen bij de fantastische kick-off, de afvalparade. Mocht dat niet het geval zijn, niet getreurd, ik neem jullie allemaal nog even mee. 

Note van de redactie: Feline (op de foto) haar droom is om modeontwerper te worden. Ze maakt zelf kleding thuis en heeft dit zelf ontworpen en gemaakt.


 Lize en Sophie G. waren er natuurlijk ook bij en hebben speciaal voor de lezers van de Kras een rapportage gemaakt.

Het is een dag van onderzoekend leren en speelse opdrachten. Een dag die laat zien dat rekenen meer is dan alleen sommen maken. Een dag die laat zien hoe leuk rekenen kan zijn. In de klas werd op interactieve (reken)wijze geleerd over afval scheiden. Zo deden de kinderen onderzoek naar afval in en rond de school en verzamelden gegevens door tellen, schatten, meten en wegen.  Er werden dobbelstenen van drinkpakken gemaakt waarmee vervolgens rekenvraagstukken werden opgelost. Er was een gastles/quiz over geld en daarna gingen ze met de klas aan de slag met die vergaarde kennis. Er werd uitgerekend hoeveel pakjes sap je met een klas op kan drinken in een schooljaar en gekeken of deze pakjes in een klaslokaal zouden passen. Ook was er een spel waarbij  de de kinderen pakjes sap in de goede volgorde van houdbaarheid moesten zetten. Maar nog zo veel meer!