Groep 5

Sociaal-emotioneel:
In groep 5 volgt een nieuwe fase in de sociaal emotionele ontwikkeling. Kinderen krijgen meer oog voor overeenkomsten en verschillen onderling. Ze kunnen daardoor meer gaan vergelijken, soms door middel van een competitie. Ook kunnen ze steeds beter reflecteren op zichzelf en zich beter verplaatsen in een ander. De omgang met leeftijdsgenoten en de gedragscodes in de groep bepalen hun gedrag.
We besteden daarom veel aandacht aan hoe we (willen) omgaan met elkaar, met conflicten, en als het nodig is met buitensluiting en pesten. Ondertussen dagen we ze ook uit in het zelfverantwoordelijk zijn voor hun werk. Zelfstandig werken, samen werken, hulpvragen stellen, zelf het werk nakijken.

Basisvakken rekenen, spelling en taal Met rekenen gaan we aan de slag met sommen tot 1000.
We ontdekken hoe belangrijk de tafels zijn, om vlot te kunnen rekenen. Dus er wordt flink geoefend. Ook leren we rekenen met gewicht, lengte, oppervlakte en omtrek en kunnen we de digitale klok dromen.

Naast dagelijks technisch lezen, gaan we aan de slag met begrijpend lezen. Iedere week lezen en analyseren we een tekst van een recent nieuwsbericht uit het Jeugdjournaal in de methode Nieuwsbegrip.
In groep 5 starten we op gebied van woord en zinsbouw met ontleden: onderwerp en persoonsvormen we oefenen verder met het lidwoord, zelfstandig naamwoord, werkwoorden, persoonlijke voornaamwoorden, voegwoorden en bijvoeglijk naamwoord). 

Schrijven Groep 5 en 6: programma van 32 lesweken, nadruk op afbouwen hulplijnen, koppeling met spelling en temposchrijven. 

Nieuw in groep 5:  Een spreekbeurt houden voor de klas is een nieuw onderdeel in groep 5. Best wel spannend, maar ook zo ontzettend leuk om te ontdekken wat de kinderen allemaal bezig houdt.

We starten met vak Engels. We zingen in het Engels, we praten in het Engels en we ontwikkelen onze woordenschat in het Engels.

Anne, Ella, en Floortje uit groep 5b goed bezig. Weg met dat plastic!!!

Gedicht van Willemijn groep 7

Er waren eens een jongen en een meisje. Het meisje heette Ineke kon goed voetballen en was slim.
De jongen heette Henk kon goed voetballen was verwend en dom. Ze zaten op de Crayenester basisschool.In groep zeven werd Ineke buitengesloten. Henk was de populairste jongen van de school.
Behalve Ineke zaten er geen meisjes op de school. Maar dat maakte Ineke niet uit. Ze woonden in een tent in Serie. Moest twee dagen met het vliegtuig om op school te komen. Haar ouders waren arm. In tegenstelling tot Henk zijn ouders waren de rijkste van de wereld.
Met de andere kinderen in de buurt voetbalde ze veel. Dat was heel leuk. Totdat de Japanners de macht overnamen in Serie. Er werd veel geschoten. Haar ouders werden vermoord. En alles werd verwoest. Haar vriendinnen vluchten.
Maar Ineke bleef in Serie. Ineke groeide op in oorlog. En kon niet meer naar school. Toen ze 13 was ging ze naar Nederland lopen. Daar komt ze Henk snel tegen. Ze krijgen meteen ruzie.
Later, als Ineke groot is, heeft ze geen baan gevonden. Henk is profvoetballer geworden. Ze krijgt van iemand kaartjes voor een voetbalwedstrijd. In die voetbalwedstrijd speelt Henk. Henk raakt geblesseerd. Ze hebben iemand uit het publiek nodig. Ze kiezen Ineke. Ineke wordt onderschat door F.C. kuiken. Ze scoort 5 keer. Ze winnen de wedstrijd.
Ineke wordt gevraagd voor F.C. Barcelona. Ze zegt ja.
En ze leefde nog 50 jaar