Groep 5

Sociaal-emotioneel:
In groep 5 volgt een nieuwe fase in de sociaal emotionele ontwikkeling. Kinderen krijgen meer oog voor overeenkomsten en verschillen onderling. Ze kunnen daardoor meer gaan vergelijken, soms door middel van een competitie. Ook kunnen ze steeds beter reflecteren op zichzelf en zich beter verplaatsen in een ander. De omgang met leeftijdsgenoten en de gedragscodes in de groep bepalen hun gedrag.
We besteden daarom veel aandacht aan hoe we (willen) omgaan met elkaar, met conflicten, en als het nodig is met buitensluiting en pesten. Ondertussen dagen we ze ook uit in het zelfverantwoordelijk zijn voor hun werk. Zelfstandig werken, samen werken, hulpvragen stellen, zelf het werk nakijken.

Basisvakken rekenen, spelling en taal Met rekenen gaan we aan de slag met sommen tot 1000.
We ontdekken hoe belangrijk de tafels zijn, om vlot te kunnen rekenen. Dus er wordt flink geoefend. Ook leren we rekenen met gewicht, lengte, oppervlakte en omtrek en kunnen we de digitale klok dromen.

Naast dagelijks technisch lezen, gaan we aan de slag met begrijpend lezen. Iedere week lezen en analyseren we een tekst van een recent nieuwsbericht uit het Jeugdjournaal in de methode Nieuwsbegrip.
In groep 5 starten we op gebied van woord en zinsbouw met ontleden: onderwerp en persoonsvormen we oefenen verder met het lidwoord, zelfstandig naamwoord, werkwoorden, persoonlijke voornaamwoorden, voegwoorden en bijvoeglijk naamwoord). 

Schrijven Groep 5 en 6: programma van 32 lesweken, nadruk op afbouwen hulplijnen, koppeling met spelling en temposchrijven. 

Nieuw in groep 5:  Een spreekbeurt houden voor de klas is een nieuw onderdeel in groep 5. Best wel spannend, maar ook zo ontzettend leuk om te ontdekken wat de kinderen allemaal bezig houdt.

We starten met vak Engels. We zingen in het Engels, we praten in het Engels en we ontwikkelen onze woordenschat in het Engels.



Wij gingen met onze klas naar de Eerebegraafplaats in de duinen. Na een half uurtje fietsen waren we daar aangekomen. We gingen eerst even luisteren naar een verhaal. En toen nam onze begeleider, meneer van Hasselt, ons mee naar de begraafplaats. Daar mochten we allemaal vragen stellen en daarna mochten we rondlopen over de begraafplaats. De enige vrouw die daar begraven is, is Hannie Schaft.
Frederique, Liselotte, Lara.

Groep 8A is 12-5-'22 naar het Blindenmuseum in Velsen geweest.
Toen we aankwamen werden we begeleid door blinde mensen. Het begon met zelf braille schrijven. Dan moest je je eigen naam schrijven op een braille typemachine en onze begeleider moest het dan lezen.
Toen gingen we in een rijtje door een hele donkere ruimte met allerlei obstakels, geluid en geuren.

We beleefden hoe het is om als blinde door het park te lopen en in de disco te dansen. Het was een leuke ervaring en zeker een aanrader voor meerdere klassen.
Groeten,
Dinte en Saar