Groep 5

Sociaal-emotioneel:
In groep 5 volgt een nieuwe fase in de sociaal emotionele ontwikkeling. Kinderen krijgen meer oog voor overeenkomsten en verschillen onderling. Ze kunnen daardoor meer gaan vergelijken, soms door middel van een competitie. Ook kunnen ze steeds beter reflecteren op zichzelf en zich beter verplaatsen in een ander. De omgang met leeftijdsgenoten en de gedragscodes in de groep bepalen hun gedrag.
We besteden daarom veel aandacht aan hoe we (willen) omgaan met elkaar, met conflicten, en als het nodig is met buitensluiting en pesten. Ondertussen dagen we ze ook uit in het zelfverantwoordelijk zijn voor hun werk. Zelfstandig werken, samen werken, hulpvragen stellen, zelf het werk nakijken.

Basisvakken rekenen, spelling en taal Met rekenen gaan we aan de slag met sommen tot 1000.
We ontdekken hoe belangrijk de tafels zijn, om vlot te kunnen rekenen. Dus er wordt flink geoefend. Ook leren we rekenen met gewicht, lengte, oppervlakte en omtrek en kunnen we de digitale klok dromen.

Naast dagelijks technisch lezen, gaan we aan de slag met begrijpend lezen. Iedere week lezen en analyseren we een tekst van een recent nieuwsbericht uit het Jeugdjournaal in de methode Nieuwsbegrip.
In groep 5 starten we op gebied van woord en zinsbouw met ontleden: onderwerp en persoonsvormen we oefenen verder met het lidwoord, zelfstandig naamwoord, werkwoorden, persoonlijke voornaamwoorden, voegwoorden en bijvoeglijk naamwoord). 

Schrijven Groep 5 en 6: programma van 32 lesweken, nadruk op afbouwen hulplijnen, koppeling met spelling en temposchrijven. 

Nieuw in groep 5:  Een spreekbeurt houden voor de klas is een nieuw onderdeel in groep 5. Best wel spannend, maar ook zo ontzettend leuk om te ontdekken wat de kinderen allemaal bezig houdt.

We starten met vak Engels. We zingen in het Engels, we praten in het Engels en we ontwikkelen onze woordenschat in het Engels.


Dank voor alle inzendingen en wat hebben jullie je best gedaan! Het was daarom heel moeilijk voor ons om te kiezen.
Alle prachtige inzendingen zullen te zien zijn in de school komende weken. 1 tekening sprong er toch echt uit en komt daarom op de voorkant van het programmaboekje te staan van het zomerfeest die komende week aan de oudste per gezin wordt uitgedeeld.
Shout out naar Cynthia uit 7B! 

Ook de midden en onderbouw is natuurlijk niet onbelicht gebleven; de tekening van Arwen uit 4a en  Philou uit 2b zijn ook in het programmaboekje te zien! Veel dank voor jullie inzet, we hebben genoten vanaf jullie creativiteit! 

 Liefs van de activiteiten commissie 
Groep 8A is 12-5-'22 naar het Blindenmuseum in Velsen geweest.
Toen we aankwamen werden we begeleid door blinde mensen. Het begon met zelf braille schrijven. Dan moest je je eigen naam schrijven op een braille typemachine en onze begeleider moest het dan lezen.
Toen gingen we in een rijtje door een hele donkere ruimte met allerlei obstakels, geluid en geuren.

We beleefden hoe het is om als blinde door het park te lopen en in de disco te dansen. Het was een leuke ervaring en zeker een aanrader voor meerdere klassen.
Groeten,
Dinte en Saar