Lesmethoden
Kleuters | Kleuterplein (groepen 1 en 2)
Kleuterplein behandelt alles wat een kleuter tegenkomt:
rekenen, lezen, (voorbereidend) schrijven, Engels, sociaal-emotionele
ontwikkeling, wereldoriëntatie, burgerschap, drama, muziek en beeldende
vorming.
De volgende leerlijnen worden gebruikt:
Opbouwende leerlijnen
Kleuteronderwijs is speels, maar niet vrijblijvend. Daarom
hebben alle domeinen in Kleuterplein een volwaardige leerlijn en een duidelijk
lesdoel per activiteit. De leerlijnen hebben een heldere opbouw: eerst
herhaling, daarna uitbreiding. Zo kunnen kleuters zich stap voor stap
ontwikkelen.
Ruimte om te kleuteren
Kleuters blijven kleuters. Ze willen spelen en dingen
ontdekken. Kleuterplein geeft ze daar alle ruimte voor, met een themahoek,
bouwhoek, ontdekhoek, lees- en schrijfhoek, rekenhoek, verfbord en
zand-watertafel.
Ook heeft Kleuterplein uitgewerkte activiteiten voor de
voornaamste ontwikkelingsmaterialen. Denk aan constructiemateriaal,
kralenplanken, mozaïek of vouwblaadjes. Het plezier van de kleuters staat
hierbij centraal. Ze leren spelenderwijs.
Taal | Taalverhaal.nu
Taalverhaal is een taal- en
spellingmethode voor de groepen 4 tot en met 8.
Voor zowel taal als spelling bestaat een blok uit vier lesweken en één toets week.
De methode houdt rekening met verschillen tussen leerlingen en zorgt voor differentiatie o.a. door een verrijkings- en extra instructielijn. De leerlingen werken in boeken i.c.m. een lijntjesschrift en werkschriften. De instructie wordt door de leerkracht gegeven m.b.v. het digibord waarop zowel de instructie als de opdrachten te zien zijn. Ook worden de lessen vaak ondersteund door filmpjes.
De volgende leerlijnen zijn te
onderscheiden:
Spreken
en Luisteren: luistervaardigheid, sociaal-communicatieve
vaardigheden, gevarieerde woordenschat gebruiken, presentaties, non verbale
communicatie.
Leesbegrip:
begrijpend lezen, inclusief lees strategieën.
In de methode wordt structureel
aandacht besteed aan begrijpend lezen, inclusief lees strategieën.
Woordenschat:
woorden leren, gebruiken en onthouden. De leerlijn Woordenschat is geïntegreerd
in de leerlijnen Leesbegrip en Spreken en Luisteren.
Woord-
en zinsbouw: klanken, woorden, zinnen en taalgebruik.
Stellen:
goed en mooi formuleren, creatief schrijven, het schrijven van zakelijke
brieven, fictie-teksten, informatieve teksten, instructies en betogende
teksten.
Spellen:
woorden en werkwoorden correct leren schrijven met woordpakketten
(spelling categorieën CITO).
Begrijpend lezen | Nieuwsbegrip
Naast de geïntegreerde leerlijn Leesbegrip in Taalverhaal.nu krijgen de leerlingen Nieuwsbegrip aangeboden.
Nieuwbegrip is een methode voor begrijpend lezen. De methode levert wekelijks
informatieve leesteksten en opdrachten op zes verschillende niveaus. De
onderwerpen worden door de leraren en hun klassen aangedragen, dus altijd
actueel en aansprekend. De leerlingen lezen en (ver)werken op losse bladen.
Lezen | groep 3: Veilig leren lezen Kimversie
Veilig
Leren Lezen is de lesmethode voor aanvankelijk lezen. De methode is voor groep
3. In de laatste versie van Veilig leren lezen, de Kim-versie, staan de klank
en de letter centraal in verschillende woordcombinaties. De leerlingen leren de
letters door te luisteren, voelen, kijken, schrijven en ordenen. Dankzij de
automatiseerlijn gaan leerlingen vlotter lezen en maken ze sneller de stap naar
het lezen van zinnen en teksten. De Kimversie heeft een geïntegreerde leerlijn
voor spelling en woordenschat. Verschillen tussen leerlingen worden opgevangen
door aangepaste leerlijnen, die aansluiten op het basisprogramma.
Pennenstreken
als schrijfmethode in groep 3 sluit volledig aan bij deze Kim-versie.
De
leerlingen werken in werkschriften, met een letterdoos, leesboekjes op niveau
en digisoftware.
Lezen | groep 4 tot en met 8: Vernieuwd Niveau Lezen (VNL)
VNL staat ook voor Veel lezen, Niveau
omhoog en Leesplezier. Een unieke vorm van voortgezet technisch lezen waarbij
de intrinsieke motivatie van het kind centraal staat. Vanaf groep 3 verhogen
leerlingen hun leesvaardigheid door veel leeskilometers te maken. Elke ochtend
en middag starten alle groepen met een kwartier stillezen. Leesplezier staat
voorop. De uitgebreide schoolbibliotheek is geordend op niveau en schrijvers.
Er staan leuke en kwalitatief goede kinderboeken. Elke kind leest op eigen
niveau. Ieder kind houdt minimaal een keer per schooljaar een boekpromotie. Dan
vertel je over je boek wat je aan het lezen bent of net uit hebt. Hopelijk zo
uitnodigend dat iedereen graag jouw boek wil lezen. Als de leerlingen lezen, is de
leerkracht leescoach voor kinderen die wat extra leeshulp kunnen gebruiken. Ook
kan het zijn dat de leerkracht helpt meedenken over een leuk boek voor een
leerling, gesprekjes heeft waarom het lezen even niet lukt of gewoon een fijn
gesprekje heeft over lezen, waardoor een kind (weer) gemotiveerd raakt om
verder te lezen.
Schrijven | Pennenstreken
Pennenstreken is een schrijfmethode met een doorgaande leerlijn voor leerlingen uit groep 3 t/m 8. De focus ligt op vlot en leesbaar leren schrijven. De methode biedt verbonden schrift en blokschrift aan. Er wordt bij de instructie en het aanleren van de letters en leestekens gebruik gemaakt van voorbeelden en filmpjes die getoond worden op het digibord. Van groep 3 t/m 8 leren leerlingen kritisch naar hun eigen werk kijken. Ze trainen zichzelf om waar nodig hun handschrift bij te sturen/leesbaar te houden. De leerlingen werken in werkschriften.
Rekenen | Wereld in Getallen, versie 4
De Wereld in Getallen is een rekenmethode voor de groepen 3 tot en met 8. In de methode komen oriëntatie, begripsvorming, oefenen en automatiseren gestructureerd aan bod. Verschillen tussen leerlingen worden opgevangen door verlengde instructie en een verrijkte (plus) lijn. Het rekenboek is een omkeerboek: aan de ene kant staan de lessen, te gebruiken bij de door de leerkracht gegeven instructie. Dit is ook via het digibord te volgen.
Aan de andere kant staan de weektaken die op niveau voor extra in oefening zorgen. Groep 3 werkt met werkschriften in plaats van boeken met een los ruitjesschrift.
Leerlingen die meer verrijking nodig hebben naast of in plaats van de pluslijn, kunnen rekenen in delen van Levelwerk: Rekentijgers of Denken in getallen.
Engels | Take it easy
Take it easy is de lesmethode Engels voor groep 5 tot en met 8.
De methode is speciaal ontwikkeld voor het digibord, met native speaking co-teachers en verwerkingssoftware. Take it easy is interactief d.m.v. de digibord software met o.a. filmpjes die uitnodigen tot meedenken, meepraten en meedoen. Dit kan zijn in de vorm van lesjes, puzzels, dialogen of liedjes. De leerlingen werken in werkschriften.
Thematisch werken Wereldoriëntatie | Blink Wereld /
Kleuterplein Blink!
Blinkwereld is een methode
voor Wereldoriëntatie voor de groepen 3 tot en met 8. De groepen 1 en 2 werken
met hun thematisch onderwijsmethode Kleuterplein. Voor zover mogelijk sluiten
zij aan bij de thema’s van Blink of vice versa, zodat de thema’s schoolbreed
zijn. Blink geeft op een onderzoekende en ontdekkende manier wereldoriëntatie. De
zogenaamde zaakvakken aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, techniek worden
niet meer als apart vak, maar geïntegreerd aangeboden. De leerlingen gaan zelf
actief aan de slag met onderzoekend, ontdekken en ontwerpend leren. Er is een
duidelijke onderzoekaanpak die wordt opgebouwd van groep 3 tot en met groep 8.
Ook de 21st skills zijn geïntegreerd: per thema komen meerdere vaardigheden aan
bod. De leerlingen werken op losse bladen die verzameld worden in een map. Per
thema verwerken zij hun onderzoeken met bijbehorende informatie in een
eindopdracht. Dat kan bijvoorbeeld een lapbook, presentatie of vlog zijn.
Digitale geletterdheid | Delta de Draak
Delta de Draak is een complete lesmethode voor digitale
geletterdheid. De groepen 1 en 2 beginnen al vroeg met het stellen van vragen en verwerken van informatie als voorbereiding op de digitale geletterdheid. Voor de groepen
3 t/m 8 zijn er les- en werkboekjes die de kinderen gebruiken voor zowel de online
als offline lessen. De digitale wereld is op een totaal andere leest geschoeid dan de werkelijke wereld. Er gelden andere wetten, regels en structuren. Inzicht in deze basisprincipes helpen bij zowel het bedienen van een computer als het programmeren van software. Maar ook om alledaagse problemen te bekijken vanuit een digitaal perspectief. We beginnen met het leren werken met Word.
Delta de Draak maakt de kinderen op vier
gebieden vaardig: computational thinking, mediawijsheid, ict en informatie.
Computational thinking:
bekijk de wereld vanuit het perspectief van de computer. Met computational thinking leer je om te denken met
de logica die voor een computer geldt.
Mediawijsheid: Het thema mediawijsheid hanteert het competentiemodel mediawijsheid, en bewust zijn in de digitale wereld. Media zijn voor veel kinderen zo vanzelfsprekend dat veel vragen niet
eens meer gesteld worden. Zo zijn er heel wat kinderen die het internet
gebruiken maar eigenlijk geen idee hebben wat het internet eigenlijk is.
On- en offline media worden met Delta de
Draak stap voor stap verkend zodat kinderen veilig, verstandig en bewust om
leren te gaan met media. Zowel als gebruiker en in hogere groepen ook als
deelnemer.
Ict: praktische computervaardigheden en inzichten. Wat is een computer eigenlijk? Dat is nog helemaal
niet zo’n makkelijke vraag om te beantwoorden. En zeker kinderen die gewend
zijn om met een tablet te werken, weten maar weinig van computers. Het thema
ICT-basisvaardigheden leert basale inzichten over hardware, besturingssystemen
en applicaties. Maar natuurlijk ook de bediening van een PC of laptop en het
werken in de cloud. Tekstverwerken in Microsoft Word( en Google Documenten)
maakt ook deel uit van de ICT-basisvaardigheden. Net als Microsoft PowerPoint
en Google Presentaties. Daarbij gaat het in beginsel veel om het maken en
opmaken van een document en in de hogere groepen om de structuur en opbouw.
Informatie: we
beginnen al in groep 1 met het stellen van vragen en verzamelen van informatie.
Vanaf de middenbouw gaan we met projecten aan de slag en betrekken we het
internet erbij. Van het gericht zoeken tot en met het filteren van informatie
en presenteren van antwoorden. In de bovenbouw gaan we 'de grijze gebieden' verkennen en komt er meer context en kritisch lezen om de hoek kijken.
Bewegingsonderwijs |
Gymnastiek zwemmen dansen [vakleerkrachten]
Van groep 1 tot en met 8 is er
een aantal keren per week bewegingsonderwijs, dit doen wij met met gymlessen (alle groepen), zwemmen
(groepen 4 en 5) en dansen (groepen 6, 7 en 8). Alle lessen worden door vakdocenten
gegeven. Zwemmen is bewegingsonderwijs in het water en géén diplomazwemmen. Dat
doen de leerlingen buiten schooltijd om.
Godsdienstig vormend
onderwijs (GVO) – Geestelijke stromingen [vakleerkracht]
Het vak GVO
(godsdienstig vormend onderwijs) wordt in de groepen 6 en 7 gegeven. Het uitgangspunt van
de lessen het protestants christendom omdat onze vakdocent hiervoor is
aangenomen. Maar aangezien de Crayenester een openbare school is, staat de
vakdocent open voor elke opmerking/vraag van de kinderen en wordt daar serieus
op ingegaan. Meer informatie hierover kunt u vinden op de volgende
website: http://www.pcgvo.nl/ Geestelijke
stromingen komen ook aan de orde bij het godsdienstonderwijs. Afstemming vindt
plaats in overleg tussen de betreffende leerkracht en de leerkracht
godsdienstonderwijs. Thema's, c.q. onderwerpen op dit terrein komen ter sprake
tijdens de lessen van Blink.
Muziek | 123Zing [en vakleerkracht]
Muziek wordt in de groepen gegeven
door de groepsleerkracht en een keer in de twee weken door een vakleerkracht. De groepsleerkracht kan gebruik
maken van het digitale muziekprogramma 123Zing. Door middel van deze digitale
muziekmethode kan structureel én met plezier muziekles gegeven worden. In de
methode vind je videolessen, liedjes en opdrachten waarbij alle domeinen van
muziek in een doorlopende leerlijn aan bod komen. De vakleerkracht …