HomeDe schoolSpeerpunten in de groepenDe kleutergroepen

De kleutergroepen

 Kleuters | vier combinatiegroepen 1 en 2
Op de Crayenester ontdek je waar je goed in bent en ontwikkel je waar je goed in wilt worden
Daar beginnen we natuurlijk al mee bij de kleuters. 

In de onderbouw van de Crayenester gaan de kinderen ontdekkend spelen en leren in een uitdagende, rijke en betekenisvolle speel-en leeromgeving, waarin alle doelen aan de orde komen. 

We werken met thema’s zodat de kinderen spelenderwijs leren in de hoeken, op de vloer en soms aan een tafel. Tijdens het spel neemt de leerkracht voornamelijk de rol als coach/begeleider en observeert zij/hij dagelijks de kinderen. De kinderen op de Crayenester werken afwisselend individueel, in groepjes of hele groep (klassikaal). Bij het samenspelen of -werken worden kinderen van verschillende leeftijden (4-6 jaar) en niveaus bij elkaar geplaatst. Ze leren in interactie met andere kinderen, volwassenen en de omgeving.

Het lesaanbod is gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling, voorbereidend lezen, rekenen en de motoriek. Daarnaast besteden we ook veel aandacht aan cultuur, creativiteit, burgerschap, digitale geletterdheid, bewegen en expressie. 

Hoe ziet dat eruit, bijvoorbeeld op het gebied van:

Sociaal-emotionele ontwikkeling
Een kleuter gebruikt zijn of haar fantasie om de wereld te begrijpen en experimenteert met verhalen en rollen. Misschien loopt het wel dagenlang als superman of als prinses rond. Kleuters leren hiermee wat anderen doen, denken en voelen en dat helpt bij de gewetensontwikkeling en het leren rekening te houden met anderen. De rollen helpen ook om ervaringen te verwerken. De angst van een ziekenhuisopname kan bijvoorbeeld worden verwerkt als je kind doktertje speelt en zijn of haar eigen knuffels ‘opereert’. Het wordt dan de baas over ziekte en pijn.

Het lokaal biedt letterlijk in alle hoeken de mogelijkheid tot spelen en, door het spelen, te leren. Bouwhoek, huishoek, lees- en schrijfhoek, rekenhoek en wisselende themahoeken zijn aanwezig. Ook wordt er veel buiten gespeeld, om te leren samen te delen en op je beurt te wachten als je ook op een fietsje of stepje wilt.

Bewegen en expressie
De kinderen spelen elke ochtend, en op de lange dagen ook ’s middags, buiten. Met elkaar, op steppen, karren en fietsen en ook in de zandbak.
Elke week krijgen de kleuters 2 keer 45 minuten gymles. Waarvan één keer van de vakleerkracht.
De kleuters krijgen muziekles van de vakleerkracht muziek. Ieder jaar wordt er samen met een dansdocent een aantal aaneengesloten weken gewerkt aan een danspresentatie.




 


Pet Event - groepen 8

Vandaag hebben de leerlingen van de groepen 8 meegedaan aan het PET event, techniekdagen voor de basisschool.
Elke groep heeft drie workshops gedaan zoals bijvoorbeeld:  
* Hoe wordt een TV-reclame gemaakt; Hoe lang duurt dat eigenlijk om te maken en wat komt er allemaal bij kijken? Ze zijn soms wel 4 maanden bezig met bedenken, filmen monteren en afwerken. En uiteindelijk duurt de reclame maar 20 seconde! 
* Leren programmeren met 'Scratch'. * Houtbewerken, ze mochten helemaal zelf een voederhuisje voor vogels maken.
* Iets maken met een 3D printer.
Het was echt heel erg leerzaam en zeker voor herhaling vatbaar!
Verslaggeving door Huub en Teime - groep 8a " Het PET event is mede mogelijk met het Nova en Haarlem college.  Toen we aankwamen moesten we bij ons groepje staan. Je kreeg een begeleider mee. Hij/Zij bracht je naar je onderdeel. De man legde uit wat je moest doen. We moesten koper snijden en schuren, verbanden. Daarna moesten we technisch lego in elkaar zetten en programmeren. Toen liepen we naar buiten en gingen we in een garage. Daar ging een man uitleggen wat een 3D printer is en wat je er mee doet. Toen moesten we een soort kubus in elkaar zetten en kon je een prijs winnen. Uiteindelijk omdat we de laatste groep waren mocht iedereen een 3D kunstwerk meenemen. Toen gingen we terug naar het ophaalpunt en het was super leuk!"

Letterspeurtocht en lettertas! 

De kleuters boffen maar weer. Er is voor de groepen 1 en 2 namelijk een speurtocht uitgezet door de school. 
De kinderen krijgen een kaart mee, waarop ze kunnen zien hoe een vaak de letter terugkomt in de speurtocht.
Op deze  kaart kleuren ze een bolletje in bij de letter. Ze zullen ontdekken dat sommige letters meer/minder voorkomen in de speurtocht.

Enkele slimmeriken ontdekken dat er meerdere letters verstopt zijn op dezelfde plek en dat er dus een woord staat!  Erg leuk om te zien hoe trots ze dan zijn als ze het oplezen. Soms is het wel erg lastig... wijzend naar een letter: "Meester, meester, deze letter kan ik niet vinden!" 😉 

De spelletjes om ze vertrouwd te maken met letters vinden ze echt heel leuk.

Ook gaat er een 'lettertas' rond in de kleutergroepen. Alle kinderen krijgen om de beurt de 'lettertas' mee naar huis om thuis voorwerpen te verzamelen, die met de desbetreffende letter beginnen. Het enthousiasme onder de kinderen is enorm en ze kunnen haast niet wachten tot ze aan de beurt zijn.  In groep 1/2D kwam wel iets heel bijzonders uit de lettertas... naast wolk, watermeloen, water en watten, kwam ook W... Ward uit de tas!! 🤣


De grote rekendag 

Afgelopen woensdag was het zo ver, de grote rekendag!  Het werd echt groots aangepakt. Super leuk. Ik heb zelfs meerdere kinderen horen zeggen; "Dit was de leukste rekenles ever!" En dat op REKEN-dag! Hopelijk waren jullie allen bij de fantastische kick-off, de afvalparade. Mocht dat niet het geval zijn, niet getreurd, ik neem jullie allemaal nog even mee. 

Note van de redactie: Feline (op de foto) haar droom is om modeontwerper te worden. Ze maakt zelf kleding thuis en heeft dit zelf ontworpen en gemaakt.


 Lize en Sophie G. waren er natuurlijk ook bij en hebben speciaal voor de lezers van de Kras een rapportage gemaakt.

Het is een dag van onderzoekend leren en speelse opdrachten. Een dag die laat zien dat rekenen meer is dan alleen sommen maken. Een dag die laat zien hoe leuk rekenen kan zijn. In de klas werd op interactieve (reken)wijze geleerd over afval scheiden. Zo deden de kinderen onderzoek naar afval in en rond de school en verzamelden gegevens door tellen, schatten, meten en wegen.  Er werden dobbelstenen van drinkpakken gemaakt waarmee vervolgens rekenvraagstukken werden opgelost. Er was een gastles/quiz over geld en daarna gingen ze met de klas aan de slag met die vergaarde kennis. Er werd uitgerekend hoeveel pakjes sap je met een klas op kan drinken in een schooljaar en gekeken of deze pakjes in een klaslokaal zouden passen. Ook was er een spel waarbij  de de kinderen pakjes sap in de goede volgorde van houdbaarheid moesten zetten. Maar nog zo veel meer!