De kleutergroepen
Kleuters | vier combinatiegroepen 1 en 2
Op de Crayenester ontdek je waar je goed in bent en ontwikkel je waar je goed in wilt worden
Daar beginnen we natuurlijk al mee bij de kleuters.
In de onderbouw van de Crayenester gaan de kinderen ontdekkend spelen en leren in een uitdagende, rijke en betekenisvolle speel-en leeromgeving, waarin alle doelen aan de orde komen.
We werken met thema’s zodat de kinderen spelenderwijs leren in de hoeken, op de vloer en soms aan een tafel. Tijdens het spel neemt de leerkracht voornamelijk de rol als coach/begeleider en observeert zij/hij dagelijks de kinderen. De kinderen op de Crayenester werken afwisselend individueel, in groepjes of hele groep (klassikaal). Bij het samenspelen of -werken worden kinderen van verschillende leeftijden (4-6 jaar) en niveaus bij elkaar geplaatst. Ze leren in interactie met andere kinderen, volwassenen en de omgeving.
Het lesaanbod is gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling, voorbereidend lezen, rekenen en de motoriek. Daarnaast besteden we ook veel aandacht aan cultuur, creativiteit, burgerschap, digitale geletterdheid, bewegen en expressie.
Hoe ziet dat eruit, bijvoorbeeld op het gebied van:
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Een kleuter gebruikt zijn of haar fantasie om de wereld te begrijpen en experimenteert met verhalen en rollen. Misschien loopt het wel dagenlang als superman of als prinses rond. Kleuters leren hiermee wat anderen doen, denken en voelen en dat helpt bij de gewetensontwikkeling en het leren rekening te houden met anderen. De rollen helpen ook om ervaringen te verwerken. De angst van een ziekenhuisopname kan bijvoorbeeld worden verwerkt als je kind doktertje speelt en zijn of haar eigen knuffels ‘opereert’. Het wordt dan de baas over ziekte en pijn.
Het lokaal biedt letterlijk in alle hoeken de mogelijkheid tot spelen en, door het spelen, te leren. Bouwhoek, huishoek, lees- en schrijfhoek, rekenhoek en wisselende themahoeken zijn aanwezig. Ook wordt er veel buiten gespeeld, om te leren samen te delen en op je beurt te wachten als je ook op een fietsje of stepje wilt.
Bewegen en expressie
De kinderen spelen elke ochtend, en op de lange dagen ook ’s middags, buiten. Met elkaar, op steppen, karren en fietsen en ook in de zandbak.
Elke week krijgen de kleuters 2 keer 45 minuten gymles. Waarvan één keer van de vakleerkracht.
De kleuters krijgen muziekles van de vakleerkracht muziek. Ieder jaar wordt er samen met een dansdocent een aantal aaneengesloten weken gewerkt aan een danspresentatie.