HomeDe schoolSpeerpunten in de groepenDe kleutergroepen

De kleutergroepen

 De kinderen van groep 1 (de jongste kleuters) en van groep 2 (de oudste kleuters) zitten gemengd in één kleutergroep.

Sociaal-emotionele ontwikkeling groep 1
Een vierjarige gebruikt zijn of haar fantasie om de wereld te begrijpen en experimenteert met verhalen en rollen. Misschien loopt het wel dagenlang als superman of als prinses rond. Kleuters leren hiermee wat anderen doen, denken en voelen en dat helpt bij de gewetensontwikkeling en het leren rekening te houden met anderen. De rollen helpen ook om ervaringen te verwerken. De angst van een ziekenhuisopname kan bijvoorbeeld worden verwerkt als je kind doktertje speelt en zijn of haar eigen knuffels ‘opereert’. Het wordt dan de baas over ziekte en pijn.
Het lokaal biedt letterlijk in alle hoeken de mogelijkheid tot spelen en, door het spelen, te leren. Bouwhoek, huishoek, ‘lees’hoek en wisselende themahoeken zijn aanwezig. Ook wordt er veel buiten gespeeld, om te leren samen te delen en op je beurt te wachten als je ook op een fietsje of stepje wilt.

Sociaal-emotionele ontwikkeling groep 2
Contact met leeftijdsgenootjes wordt steeds belangrijker. Veel kinderen willen na school met een klasgenoot spelen. Vriendjes geven steun en vrolijkheid en vergroten de ontwikkeling.
Regels geven een 5-jarige houvast. Maar het wil ze zelf bepalen en veranderen. Bij een spelletje past een kleuter rustig de regels halverwege aan om te kunnen winnen en vindt dan ook nog dat het gelijk heeft. Met zijn of haar fantasie kan de kleuter de werkelijkheid nog beïnvloeden. Volwassenen noemen dat liegen, maar een kleuter gelooft zijn fantasie.

Rekenen
Getallen en verhoudingen:
Voorbereidend en aanvankelijk rekenen. Optellen en aftrekken en redeneren met getallen 0 t/m 9.
Meten en meetkunde
Kennismaken met de begrippen rondom lengte, gewicht, inhoud, tijd, geld, vormen en figuren, plattegronden en bouwwerken.
Verbanden
Kennismaken met eenvoudige beeldgrafieken.

Schrijven
Op een speelse manier wordt de (fijne) motoriek ontwikkeld door eenvoudige schrijfvormen te oefenen.

Bewegen
De kinderen spelen elke ochtend en op de lange dagen ’s middags buiten. Met elkaar, op steppen, karren en fietsen en met mooi weer ook in de zandbak.
Om de week krijgen de kleuters gymles van de vakleerkracht gym, de andere week van de groepsleerkracht.
En om de week krijgen de kleuters muziekles van de vakleerkracht muziek. Soms met een dans erbij, soms worden er ook muziekinstrumenten gebruikt.


 



Wij gingen met onze klas naar de Eerebegraafplaats in de duinen. Na een half uurtje fietsen waren we daar aangekomen. We gingen eerst even luisteren naar een verhaal. En toen nam onze begeleider, meneer van Hasselt, ons mee naar de begraafplaats. Daar mochten we allemaal vragen stellen en daarna mochten we rondlopen over de begraafplaats. De enige vrouw die daar begraven is, is Hannie Schaft.
Frederique, Liselotte, Lara.

Groep 8A is 12-5-'22 naar het Blindenmuseum in Velsen geweest.
Toen we aankwamen werden we begeleid door blinde mensen. Het begon met zelf braille schrijven. Dan moest je je eigen naam schrijven op een braille typemachine en onze begeleider moest het dan lezen.
Toen gingen we in een rijtje door een hele donkere ruimte met allerlei obstakels, geluid en geuren.

We beleefden hoe het is om als blinde door het park te lopen en in de disco te dansen. Het was een leuke ervaring en zeker een aanrader voor meerdere klassen.
Groeten,
Dinte en Saar