HomeDe schoolSpeerpunten in de groepenDe kleutergroepen

De kleutergroepen

 De kinderen van groep 1 (de jongste kleuters) en van groep 2 (de oudste kleuters) zitten gemengd in één kleutergroep.

Sociaal-emotionele ontwikkeling groep 1
Een vierjarige gebruikt zijn of haar fantasie om de wereld te begrijpen en experimenteert met verhalen en rollen. Misschien loopt het wel dagenlang als superman of als prinses rond. Kleuters leren hiermee wat anderen doen, denken en voelen en dat helpt bij de gewetensontwikkeling en het leren rekening te houden met anderen. De rollen helpen ook om ervaringen te verwerken. De angst van een ziekenhuisopname kan bijvoorbeeld worden verwerkt als je kind doktertje speelt en zijn of haar eigen knuffels ‘opereert’. Het wordt dan de baas over ziekte en pijn.
Het lokaal biedt letterlijk in alle hoeken de mogelijkheid tot spelen en, door het spelen, te leren. Bouwhoek, huishoek, ‘lees’hoek en wisselende themahoeken zijn aanwezig. Ook wordt er veel buiten gespeeld, om te leren samen te delen en op je beurt te wachten als je ook op een fietsje of stepje wilt.

Sociaal-emotionele ontwikkeling groep 2
Contact met leeftijdsgenootjes wordt steeds belangrijker. Veel kinderen willen na school met een klasgenoot spelen. Vriendjes geven steun en vrolijkheid en vergroten de ontwikkeling.
Regels geven een 5-jarige houvast. Maar het wil ze zelf bepalen en veranderen. Bij een spelletje past een kleuter rustig de regels halverwege aan om te kunnen winnen en vindt dan ook nog dat het gelijk heeft. Met zijn of haar fantasie kan de kleuter de werkelijkheid nog beïnvloeden. Volwassenen noemen dat liegen, maar een kleuter gelooft zijn fantasie.

Rekenen
Getallen en verhoudingen:
Voorbereidend en aanvankelijk rekenen. Optellen en aftrekken en redeneren met getallen 0 t/m 9.
Meten en meetkunde
Kennismaken met de begrippen rondom lengte, gewicht, inhoud, tijd, geld, vormen en figuren, plattegronden en bouwwerken.
Verbanden
Kennismaken met eenvoudige beeldgrafieken.

Schrijven
Op een speelse manier wordt de (fijne) motoriek ontwikkeld door eenvoudige schrijfvormen te oefenen.

Bewegen
De kinderen spelen elke ochtend en op de lange dagen ’s middags buiten. Met elkaar, op steppen, karren en fietsen en met mooi weer ook in de zandbak.
Om de week krijgen de kleuters gymles van de vakleerkracht gym, de andere week van de groepsleerkracht.
En om de week krijgen de kleuters muziekles van de vakleerkracht muziek. Soms met een dans erbij, soms worden er ook muziekinstrumenten gebruikt.


 

Anne, Ella, en Floortje uit groep 5b goed bezig. Weg met dat plastic!!!

Gedicht van Willemijn groep 7

Er waren eens een jongen en een meisje. Het meisje heette Ineke kon goed voetballen en was slim.
De jongen heette Henk kon goed voetballen was verwend en dom. Ze zaten op de Crayenester basisschool.In groep zeven werd Ineke buitengesloten. Henk was de populairste jongen van de school.
Behalve Ineke zaten er geen meisjes op de school. Maar dat maakte Ineke niet uit. Ze woonden in een tent in Serie. Moest twee dagen met het vliegtuig om op school te komen. Haar ouders waren arm. In tegenstelling tot Henk zijn ouders waren de rijkste van de wereld.
Met de andere kinderen in de buurt voetbalde ze veel. Dat was heel leuk. Totdat de Japanners de macht overnamen in Serie. Er werd veel geschoten. Haar ouders werden vermoord. En alles werd verwoest. Haar vriendinnen vluchten.
Maar Ineke bleef in Serie. Ineke groeide op in oorlog. En kon niet meer naar school. Toen ze 13 was ging ze naar Nederland lopen. Daar komt ze Henk snel tegen. Ze krijgen meteen ruzie.
Later, als Ineke groot is, heeft ze geen baan gevonden. Henk is profvoetballer geworden. Ze krijgt van iemand kaartjes voor een voetbalwedstrijd. In die voetbalwedstrijd speelt Henk. Henk raakt geblesseerd. Ze hebben iemand uit het publiek nodig. Ze kiezen Ineke. Ineke wordt onderschat door F.C. kuiken. Ze scoort 5 keer. Ze winnen de wedstrijd.
Ineke wordt gevraagd voor F.C. Barcelona. Ze zegt ja.
En ze leefde nog 50 jaar