HomePraktischVerkeer

Verkeersveiligheid

Rond iedere school ontstaan verkeersonveilige situaties doordat in een korte tijd veel mensen hun kinderen naar school brengen. Afgelopen jaren is er door allerlei instanties kritisch gekeken naar de verkeersveiligheid rond de Crayenester. De maatregelen die genomen konden worden, zijn genomen in overleg met Gemeente, VVN en politie. Zi is er in de directe omgeving van de school een verhoogd zebrapad aangelegd, met verlichting die naderende automobilisten waarschuwt. Als iedereen zich aan de verkeersregels houdt, kunnen wij het nog veiliger maken. Hiervoor hebben we een aantal eenvoudige huisregels opgesteld. Wij vragen u om een goed voorbeeld te geven aan uw kinderen en onze leerlingen.

De Crayenester is op meerdere manieren actief bezig met het verbeteren van de verkeersveiligheid:

  • verkeersbrigadiers
  • huisregels
  • regels voor het vervoeren van kinderen in auto's

Huisregels

Om en nabij de school worden deze huisregels en afspraken nagestreefd.

  • Als je met de fiets komt, dan loop je naast je fiets op het schoolplein. Wilt u ook uw kind hierop wijzen?
  • Als u dichtbij woont, kom dan het liefst lopend naar school (dit is een goede en rustige manier om de elementaire verkeersregels te leren kennen; bovendien zijn de fietsenstallingen van de school en de dependance behoorlijk vol).
  • Als u verderaf woont, kom dan het liefst met de fiets naar school, waarbij brengende en halende ouders hun fiets het beste binnen het hek op het schoolplein kunnen plaatsen (i.v.m. ruimtegebrek op de smalle stoep) ... en natuurlijk: niet tegen het verkeer in fietsen!
  • Indien u toch met de auto komt: s.v.p. niet fout parkeren (dus niet op de stoep en voor uitritten en ook niet op de verkeersdrempel voor de school) of, indien u uw kind alleen afzet: goed uitkijken voor passerende fietsers! Nog veiliger is het om uw auto een stukje verderop te parkeren en even naar school te lopen.
Naast het veiligheidsaspect vinden wij het ook belangrijk om een goede relatie met de buurtbewoners te houden. Dus daarom nogmaals het verzoek om op de juiste plekken te parkeren en niet voor een uitrit te gaan staan.

Regels voor het vervoeren van kinderen in auto's

Kinderen kleiner dan 1,35 meter Goedgekeurd kinderzitje (afhankelijk van gewicht kind)
Kinderen groter dan 1,35 meter en volwassenen Autogordel en zo nodig ook een goedgekeurd kinderzitje (als de gordel over de hals loopt in plaats van over de borst, gebruik dan ook een zittingverhoger)

 

Enkele belangrijke punten op een rij:

  • Iedereen moet een eigen autogordel gebruiken, twee kinderen/personen in één autogordel mag niet.
  • Iedereen moet over een eigen zitplaats beschikken.
  • Er mogen niet meer personen worden vervoerd, dan er autogordels aanwezig zijn.

Pet Event - groepen 8

Vandaag hebben de leerlingen van de groepen 8 meegedaan aan het PET event, techniekdagen voor de basisschool.
Elke groep heeft drie workshops gedaan zoals bijvoorbeeld:  
* Hoe wordt een TV-reclame gemaakt; Hoe lang duurt dat eigenlijk om te maken en wat komt er allemaal bij kijken? Ze zijn soms wel 4 maanden bezig met bedenken, filmen monteren en afwerken. En uiteindelijk duurt de reclame maar 20 seconde! 
* Leren programmeren met 'Scratch'. * Houtbewerken, ze mochten helemaal zelf een voederhuisje voor vogels maken.
* Iets maken met een 3D printer.
Het was echt heel erg leerzaam en zeker voor herhaling vatbaar!
Verslaggeving door Huub en Teime - groep 8a " Het PET event is mede mogelijk met het Nova en Haarlem college.  Toen we aankwamen moesten we bij ons groepje staan. Je kreeg een begeleider mee. Hij/Zij bracht je naar je onderdeel. De man legde uit wat je moest doen. We moesten koper snijden en schuren, verbanden. Daarna moesten we technisch lego in elkaar zetten en programmeren. Toen liepen we naar buiten en gingen we in een garage. Daar ging een man uitleggen wat een 3D printer is en wat je er mee doet. Toen moesten we een soort kubus in elkaar zetten en kon je een prijs winnen. Uiteindelijk omdat we de laatste groep waren mocht iedereen een 3D kunstwerk meenemen. Toen gingen we terug naar het ophaalpunt en het was super leuk!"

Letterspeurtocht en lettertas! 

De kleuters boffen maar weer. Er is voor de groepen 1 en 2 namelijk een speurtocht uitgezet door de school. 
De kinderen krijgen een kaart mee, waarop ze kunnen zien hoe een vaak de letter terugkomt in de speurtocht.
Op deze  kaart kleuren ze een bolletje in bij de letter. Ze zullen ontdekken dat sommige letters meer/minder voorkomen in de speurtocht.

Enkele slimmeriken ontdekken dat er meerdere letters verstopt zijn op dezelfde plek en dat er dus een woord staat!  Erg leuk om te zien hoe trots ze dan zijn als ze het oplezen. Soms is het wel erg lastig... wijzend naar een letter: "Meester, meester, deze letter kan ik niet vinden!" 😉 

De spelletjes om ze vertrouwd te maken met letters vinden ze echt heel leuk.

Ook gaat er een 'lettertas' rond in de kleutergroepen. Alle kinderen krijgen om de beurt de 'lettertas' mee naar huis om thuis voorwerpen te verzamelen, die met de desbetreffende letter beginnen. Het enthousiasme onder de kinderen is enorm en ze kunnen haast niet wachten tot ze aan de beurt zijn.  In groep 1/2D kwam wel iets heel bijzonders uit de lettertas... naast wolk, watermeloen, water en watten, kwam ook W... Ward uit de tas!! 🤣


De grote rekendag 

Afgelopen woensdag was het zo ver, de grote rekendag!  Het werd echt groots aangepakt. Super leuk. Ik heb zelfs meerdere kinderen horen zeggen; "Dit was de leukste rekenles ever!" En dat op REKEN-dag! Hopelijk waren jullie allen bij de fantastische kick-off, de afvalparade. Mocht dat niet het geval zijn, niet getreurd, ik neem jullie allemaal nog even mee. 

Note van de redactie: Feline (op de foto) haar droom is om modeontwerper te worden. Ze maakt zelf kleding thuis en heeft dit zelf ontworpen en gemaakt.


 Lize en Sophie G. waren er natuurlijk ook bij en hebben speciaal voor de lezers van de Kras een rapportage gemaakt.

Het is een dag van onderzoekend leren en speelse opdrachten. Een dag die laat zien dat rekenen meer is dan alleen sommen maken. Een dag die laat zien hoe leuk rekenen kan zijn. In de klas werd op interactieve (reken)wijze geleerd over afval scheiden. Zo deden de kinderen onderzoek naar afval in en rond de school en verzamelden gegevens door tellen, schatten, meten en wegen.  Er werden dobbelstenen van drinkpakken gemaakt waarmee vervolgens rekenvraagstukken werden opgelost. Er was een gastles/quiz over geld en daarna gingen ze met de klas aan de slag met die vergaarde kennis. Er werd uitgerekend hoeveel pakjes sap je met een klas op kan drinken in een schooljaar en gekeken of deze pakjes in een klaslokaal zouden passen. Ook was er een spel waarbij  de de kinderen pakjes sap in de goede volgorde van houdbaarheid moesten zetten. Maar nog zo veel meer!