HomePraktischOuderparticipatie

Ouderparticipatie op de Crayenester

De school wil de ouders/verzorgers graag betrekken bij de school en de groep(en) waarin uw kind zit. Hiervoor bent u welkom op de verschillende ontmoetingsavonden en bij activiteiten- en werkgroepjes.

Ouderavonden

Ieder najaar wordt de jaarlijkse ouderavond gehouden, waarbij zowel financiële als beleidsmatige zaken aan de orde komen. Er wordt op deze jaarlijks ouderavond rekenschap gegeven over de inkomsten en uitgaven van de school.
Daarnaast komen specifieke onderwerpen aan bod..

Soms worden er tussentijdse ouderavonden georganiseerd, waarbij deskundigen uitgenodigd worden om met ouders en leerkrachten actuele thema's te bespreken..

Elke avond wordt afgesloten met een informele borrel..

Kennismakingsavond (per klas)

Aan het begin van elk schooljaar houdt elke groep een kennismakingsavond, waarbij de ouders en leerkrachten onderling kunnen kennismaken.
De leerkracht zal hier het schoolwerk voor het komende schooljaar toelichten en vragen beantwoorden. Ook zullen klassenouders worden gevraagd om te assisteren bij praktische, logistieke, creatieve en/of buitenschoolse activiteiten..

'10-minutengesprekken'

Bij de 10-minutengesprekken wordt u geïnformeerd over de vorderingen van uw kind op school. Deze gesprekken vinden enkele weken voor de eerstvolgende rapportuitreiking plaats. Indien daar aanleiding voor is, kunt u natuurlijk ook zelf tussendoor een afspraak met de leerkracht maken..

MR, Activiteitencommissie

Wilt u actief meedenken met onderwerpen betreffende de school dan kunt u contact opnemen met de medezeggenschapsraad (MR). Voor het mee-organiseren van de feestelijke en sportieve evenementen op school kunt u zich aanmelden bij de activiteitencommissie. .

En natuurlijk heeft u zich al opgegeven voor het ontvangen van de wekelijkse nieuwsbrief 'De Kras'


Pet Event - groepen 8

Vandaag hebben de leerlingen van de groepen 8 meegedaan aan het PET event, techniekdagen voor de basisschool.
Elke groep heeft drie workshops gedaan zoals bijvoorbeeld:  
* Hoe wordt een TV-reclame gemaakt; Hoe lang duurt dat eigenlijk om te maken en wat komt er allemaal bij kijken? Ze zijn soms wel 4 maanden bezig met bedenken, filmen monteren en afwerken. En uiteindelijk duurt de reclame maar 20 seconde! 
* Leren programmeren met 'Scratch'. * Houtbewerken, ze mochten helemaal zelf een voederhuisje voor vogels maken.
* Iets maken met een 3D printer.
Het was echt heel erg leerzaam en zeker voor herhaling vatbaar!
Verslaggeving door Huub en Teime - groep 8a " Het PET event is mede mogelijk met het Nova en Haarlem college.  Toen we aankwamen moesten we bij ons groepje staan. Je kreeg een begeleider mee. Hij/Zij bracht je naar je onderdeel. De man legde uit wat je moest doen. We moesten koper snijden en schuren, verbanden. Daarna moesten we technisch lego in elkaar zetten en programmeren. Toen liepen we naar buiten en gingen we in een garage. Daar ging een man uitleggen wat een 3D printer is en wat je er mee doet. Toen moesten we een soort kubus in elkaar zetten en kon je een prijs winnen. Uiteindelijk omdat we de laatste groep waren mocht iedereen een 3D kunstwerk meenemen. Toen gingen we terug naar het ophaalpunt en het was super leuk!"

Letterspeurtocht en lettertas! 

De kleuters boffen maar weer. Er is voor de groepen 1 en 2 namelijk een speurtocht uitgezet door de school. 
De kinderen krijgen een kaart mee, waarop ze kunnen zien hoe een vaak de letter terugkomt in de speurtocht.
Op deze  kaart kleuren ze een bolletje in bij de letter. Ze zullen ontdekken dat sommige letters meer/minder voorkomen in de speurtocht.

Enkele slimmeriken ontdekken dat er meerdere letters verstopt zijn op dezelfde plek en dat er dus een woord staat!  Erg leuk om te zien hoe trots ze dan zijn als ze het oplezen. Soms is het wel erg lastig... wijzend naar een letter: "Meester, meester, deze letter kan ik niet vinden!" 😉 

De spelletjes om ze vertrouwd te maken met letters vinden ze echt heel leuk.

Ook gaat er een 'lettertas' rond in de kleutergroepen. Alle kinderen krijgen om de beurt de 'lettertas' mee naar huis om thuis voorwerpen te verzamelen, die met de desbetreffende letter beginnen. Het enthousiasme onder de kinderen is enorm en ze kunnen haast niet wachten tot ze aan de beurt zijn.  In groep 1/2D kwam wel iets heel bijzonders uit de lettertas... naast wolk, watermeloen, water en watten, kwam ook W... Ward uit de tas!! 🤣


De grote rekendag 

Afgelopen woensdag was het zo ver, de grote rekendag!  Het werd echt groots aangepakt. Super leuk. Ik heb zelfs meerdere kinderen horen zeggen; "Dit was de leukste rekenles ever!" En dat op REKEN-dag! Hopelijk waren jullie allen bij de fantastische kick-off, de afvalparade. Mocht dat niet het geval zijn, niet getreurd, ik neem jullie allemaal nog even mee. 

Note van de redactie: Feline (op de foto) haar droom is om modeontwerper te worden. Ze maakt zelf kleding thuis en heeft dit zelf ontworpen en gemaakt.


 Lize en Sophie G. waren er natuurlijk ook bij en hebben speciaal voor de lezers van de Kras een rapportage gemaakt.

Het is een dag van onderzoekend leren en speelse opdrachten. Een dag die laat zien dat rekenen meer is dan alleen sommen maken. Een dag die laat zien hoe leuk rekenen kan zijn. In de klas werd op interactieve (reken)wijze geleerd over afval scheiden. Zo deden de kinderen onderzoek naar afval in en rond de school en verzamelden gegevens door tellen, schatten, meten en wegen.  Er werden dobbelstenen van drinkpakken gemaakt waarmee vervolgens rekenvraagstukken werden opgelost. Er was een gastles/quiz over geld en daarna gingen ze met de klas aan de slag met die vergaarde kennis. Er werd uitgerekend hoeveel pakjes sap je met een klas op kan drinken in een schooljaar en gekeken of deze pakjes in een klaslokaal zouden passen. Ook was er een spel waarbij  de de kinderen pakjes sap in de goede volgorde van houdbaarheid moesten zetten. Maar nog zo veel meer!