Groep 8

De eerste helft van groep 8 draait voornamelijk om de adviezen voor de middelbare school. We maken allerlei toetsen en in november worden de voorlopige adviezen gegeven. De kinderen gaan dan verschillende scholen bezoeken.

Natuurlijk volgen de kinderen ook de taallessen waar onderstaande deelgebieden worden behandeld:
Spreken en luisteren 
Discussie voeren/mening geven; het houden van een monoloog; aantekeningen maken tijdens het luisteren; hoofdgedachte uit de tekst halen. 
Leesbegrip 
Spanningsopbouw van een verhaal herkennen; verhaal navertellen in chronologische volgorde; hoofd- en bijzaken onderscheiden; begrijpen van een schematische tekening. 
Woord- en zinsbouw 
Herkennen van verwijswoorden; actieve en passieve zinnen herkennen en gebruiken; zinsontleding  en woord benoemen. 
Stellen 
Schrijven van een dialoog, recensie, betoog, verhaal en oproep; schrijven van een instructietekst, boekverslag, zakelijke brief en rap; schrijven van een informatief artikel en informatie uit verschillende bronnen gebruiken. In een kort en flexibel programma met als doel een leesbaar handschrift voor alle leerlingen. 
Woordenschat 
Leren van woorden en verdiepen van woordkennis; strategieën aanleren om betekenis van onbekende woorden te kunnen achterhalen.    

In februari volgt het definitieve advies waarna de inschrijving op de nieuwe school zal plaatsvinden.  
De tweede helft van groep 8 staat in het teken van de musical en het kamp. Samen kiezen wij een musical uit. Daarna volgen de audities en wordt de rolverdeling bekendgemaakt.  
In mei gaan wij 3 dagen met elkaar op kamp. Dit zijn altijd geweldige dagen!   

Groep 8 staat ook bekend als het jaar waarin er verschillende uitjes en gastlessen gepland staan. Het aanbod kan per jaar verschillen. Hierbij kun je denken aan een bezoek aan Het Anne Frank huis of een gastles van Bureau Halt over jeugdcriminaliteit. 



Dank voor alle inzendingen en wat hebben jullie je best gedaan! Het was daarom heel moeilijk voor ons om te kiezen.
Alle prachtige inzendingen zullen te zien zijn in de school komende weken. 1 tekening sprong er toch echt uit en komt daarom op de voorkant van het programmaboekje te staan van het zomerfeest die komende week aan de oudste per gezin wordt uitgedeeld.
Shout out naar Cynthia uit 7B! 

Ook de midden en onderbouw is natuurlijk niet onbelicht gebleven; de tekening van Arwen uit 4a en  Philou uit 2b zijn ook in het programmaboekje te zien! Veel dank voor jullie inzet, we hebben genoten vanaf jullie creativiteit! 

 Liefs van de activiteiten commissie 
Groep 8A is 12-5-'22 naar het Blindenmuseum in Velsen geweest.
Toen we aankwamen werden we begeleid door blinde mensen. Het begon met zelf braille schrijven. Dan moest je je eigen naam schrijven op een braille typemachine en onze begeleider moest het dan lezen.
Toen gingen we in een rijtje door een hele donkere ruimte met allerlei obstakels, geluid en geuren.

We beleefden hoe het is om als blinde door het park te lopen en in de disco te dansen. Het was een leuke ervaring en zeker een aanrader voor meerdere klassen.
Groeten,
Dinte en Saar