Groep 8

De eerste helft van groep 8 draait voornamelijk om de adviezen voor de middelbare school. We maken allerlei toetsen en in november worden de voorlopige adviezen gegeven. De kinderen gaan dan verschillende scholen bezoeken.

Natuurlijk volgen de kinderen ook de taallessen waar onderstaande deelgebieden worden behandeld:
Spreken en luisteren 
Discussie voeren/mening geven; het houden van een monoloog; aantekeningen maken tijdens het luisteren; hoofdgedachte uit de tekst halen. 
Leesbegrip 
Spanningsopbouw van een verhaal herkennen; verhaal navertellen in chronologische volgorde; hoofd- en bijzaken onderscheiden; begrijpen van een schematische tekening. 
Woord- en zinsbouw 
Herkennen van verwijswoorden; actieve en passieve zinnen herkennen en gebruiken; zinsontleding  en woord benoemen. 
Stellen 
Schrijven van een dialoog, recensie, betoog, verhaal en oproep; schrijven van een instructietekst, boekverslag, zakelijke brief en rap; schrijven van een informatief artikel en informatie uit verschillende bronnen gebruiken. In een kort en flexibel programma met als doel een leesbaar handschrift voor alle leerlingen. 
Woordenschat 
Leren van woorden en verdiepen van woordkennis; strategieën aanleren om betekenis van onbekende woorden te kunnen achterhalen.    

In februari volgt het definitieve advies waarna de inschrijving op de nieuwe school zal plaatsvinden.  
De tweede helft van groep 8 staat in het teken van de musical en het kamp. Samen kiezen wij een musical uit. Daarna volgen de audities en wordt de rolverdeling bekendgemaakt.  
In mei gaan wij 3 dagen met elkaar op kamp. Dit zijn altijd geweldige dagen!   

Groep 8 staat ook bekend als het jaar waarin er verschillende uitjes en gastlessen gepland staan. Het aanbod kan per jaar verschillen. Hierbij kun je denken aan een bezoek aan Het Anne Frank huis of een gastles van Bureau Halt over jeugdcriminaliteit. 

Anne, Ella, en Floortje uit groep 5b goed bezig. Weg met dat plastic!!!

Gedicht van Willemijn groep 7

Er waren eens een jongen en een meisje. Het meisje heette Ineke kon goed voetballen en was slim.
De jongen heette Henk kon goed voetballen was verwend en dom. Ze zaten op de Crayenester basisschool.In groep zeven werd Ineke buitengesloten. Henk was de populairste jongen van de school.
Behalve Ineke zaten er geen meisjes op de school. Maar dat maakte Ineke niet uit. Ze woonden in een tent in Serie. Moest twee dagen met het vliegtuig om op school te komen. Haar ouders waren arm. In tegenstelling tot Henk zijn ouders waren de rijkste van de wereld.
Met de andere kinderen in de buurt voetbalde ze veel. Dat was heel leuk. Totdat de Japanners de macht overnamen in Serie. Er werd veel geschoten. Haar ouders werden vermoord. En alles werd verwoest. Haar vriendinnen vluchten.
Maar Ineke bleef in Serie. Ineke groeide op in oorlog. En kon niet meer naar school. Toen ze 13 was ging ze naar Nederland lopen. Daar komt ze Henk snel tegen. Ze krijgen meteen ruzie.
Later, als Ineke groot is, heeft ze geen baan gevonden. Henk is profvoetballer geworden. Ze krijgt van iemand kaartjes voor een voetbalwedstrijd. In die voetbalwedstrijd speelt Henk. Henk raakt geblesseerd. Ze hebben iemand uit het publiek nodig. Ze kiezen Ineke. Ineke wordt onderschat door F.C. kuiken. Ze scoort 5 keer. Ze winnen de wedstrijd.
Ineke wordt gevraagd voor F.C. Barcelona. Ze zegt ja.
En ze leefde nog 50 jaar